Wielka metamorfoza ulicy Puławskiej: Inwestycje dla pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej
Ulica Puławska na odcinku mokotowskim ma stać się bardziej przyjazna dla pieszych i rowerzystów. Wieloletnia Prognoza Finansowa Rady Warszawy uzyskała dziś zapisy finansowe na przystosowanie tej ulicy do potrzeb wszystkich użytkowników, od Dolnej do Rakowieckiej.
Nie da się ukryć, że Puławska w obecnym stanie – trzypasmowa jezdnia, ciasne chodniki zaparkowane samochodami – jest wynikiem modernizacji z lat 90-tych. Minęło już blisko 30 lat od tamtego czasu, co nieodparcie wskazuje na konieczność wprowadzenia zmian.
Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, podkreśla, że planowanym zmianom będzie towarzyszyć troska o zieleń uliczną. Piesi będą mogli korzystać ze szerszych i bardziej komfortowych chodników, a rowerzyści z bezpiecznej ścieżki rowerowej, separowanej zarówno od ruchu samochodowego, jak i od pieszych. Prezydent podkreśla też, że komunikacja miejska musi być dostępna i wygodna dla pasażerów.
Całościowa przebudowa Puławskiej wymaga głębokich zmian jej charakteru. Nie wystarczą tu półśrodki, takie jak malowanie fragmentów ścieżek rowerowych między ruchem a parkującymi pojazdami. Należy całościowo przemyśleć i zaplanować nową organizację przestrzeni ulicznej, co będzie obejmować przebudowę jezdni, przesunięcie krawężników, latarni, odwodnienie oraz inne istotne elementy.
Przebudowa Puławskiej to ogromna inwestycja. Związane z nią utrudnienia mogą potrwać co najmniej rok i wiązać się z kosztem co najmniej kilkunastu milionów złotych. Kompleksowa transformacja tej ważnej arterii miejskiej wymaga m.in. robót ziemnych, przeniesienia studzienek i innych sieci teletechnicznych, przy jednoczesnym zapewnieniu dostępu do posiadłości sąsiednich.
Mokotów obecnie boryka się z wyzwaniami związanymi z realizacją znaczących inwestycji drogowych i transportowych. Głównym celem ostatnich dwóch lat była budowa tramwaju na Wilanów. Ulica Puławska pełniła w tym czasie rolę głównego objazdu dla przebudowywanych ulic Belwederskiej i Spacerowej.
Choć prace na Belwederskiej i Spacerowej dobiegają końca, to nie oznacza, że na Puławskiej prace się skończą. Następnym krokiem będzie budowa torowiska na ul. Rakowieckiej. Według umowy podpisanej jesienią ubiegłego roku, wykonawca zobowiązany jest do przebudowy Rakowieckiej do lata 2025 r.
800 tys. zł przekazane przez stołecznych radnych na wybór projektanta to pierwszy krok do realizacji projektu przebudowy, który powinien być gotowy w przyszłym roku. Całościowa modernizacja miałaby nastąpić w 2026 r.
Puławska jest jedną z najdłuższych ulic Warszawy i większość jej odcinka posiada już drogę dla rowerów. Po przeprowadzeniu prac na odcinku od Dolnej do Rakowieckiej, ulica Puławska będzie miała jednolity korytarz rowerowy na całej swojej długości.
Za każdym razem, gdy zmienia się układ drogowy, konieczne jest również dostosowanie sygnalizacji świetlnej. To samo dotyczy Puławskiej po jej przebudowie.
Wieloletnia Prognoza Finansowa uwzględnia również inwestycje dla rowerzystów. Planowane są ostatnie etapy budowy Trasy Łazienkowskiej między Agrykolą a Czerniakowską. Dodatkowo, Zarząd Zieleni m.st. Warszawy otrzymał fundusze na budowę kładki pieszo-rowerowej nad Portem Czerniakowskim, co umożliwi zamknięcie trasy od metra Politechnika do Wisły i tras po prawej stronie rzeki.