Nowa trasa tramwajowa na wschodniej Białołęce: Tramwaje Warszawskie ogłaszają przetarg na projektowanie
W dzisiejszym oświadczeniu, Tramwaje Warszawskie wystosowały zaproszenie do składania ofert w przetargu na projekt nowej trasy tramwajowej, która ma przeciąć wschodnią część warszawskiej Białołęki. Z niecierpliwością wyczekiwany przez lokalną społeczność projekt ma ruszyć z budową w 2028 roku.
Kiedy finanse samorządów zaczynają się stabilizować po długim okresie oczekiwania na decyzję środowiskową, prezydent miasta st. Warszawy, Rafał Trzaskowski, z radością ogłosił rozpoczęcie procesu przetargowego na wyznaczenie firmy, która opracuje projekt tramwajowego połączenia Zielonej Białołęki. Firma, która zwycięży w przetargu, będzie odpowiedzialna za przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej umożliwiającej realizację robót budowlanych i zdobędzie niezbędne pozwolenia na budowę zgodnie ze specustawą. Oferty można zgłaszać do końca kwietnia bieżącego roku.
Planowany przebieg nowej trasy to prawie 6,5 km od Targówka, zaczynając od skrzyżowania ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej, następnie prowadząc przez ulice św. Wincentego i Głębocką. Po pokonaniu kilometrowej estakady nad trasą S8 oraz rondem Małej Brzozy, trasa skieruje się w kierunku Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek – tam znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Dzięki temu, mieszkańcy Zielonej Białołęki będą mieli możliwość połączenia ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą jeździć co 2-3 minuty, a czas przewidywanego przejazdu z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego – około 30 minut.
Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał około 42 miesiące na realizację zamówienia. Firma ta będzie musiała przeprowadzić analizę obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza, uwzględniając możliwość wykorzystania wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej. Następnie opracowane zostaną projekty budowlane, które obejmują zarówno aspekty architektoniczne i budowlane, jak i projekt samej trasy tramwajowej wraz z pozostałą infrastrukturą, taką jak podstacje zapewniające dopływ energii elektrycznej oraz budynki techniczne i socjalne. Wykonawca będzie również odpowiedzialny za opracowanie dokumentów niezbędnych do uzyskania decyzji umożliwiających rozpoczęcie budowy, w tym raportu ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
Podczas tych 42 miesięcy nie tylko zostanie opracowana dokumentacja projektowa, ale także będą przeprowadzone wszystkie formalności administracyjne związane z wydaniem decyzji, zatwierdzeń, opinii i pozwoleń. Najwięcej czasu może zająć procedura ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
Ostateczna realizacja budowy, po otrzymaniu wszystkich niezbędnych dokumentów i decyzji administracyjnych, jest planowana na lata 2028-2030. Obecnie trwają prace nad zapewnieniem finansowania całego przedsięwzięcia.