Zmiany w organizacji ruchu na Kamionku i Saskiej Kępie związane z rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania

Zmiany w organizacji ruchu na Kamionku i Saskiej Kępie związane z rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania

Planowane przekształcenia organizacji ruchu drogowego w obrębie Kamionka i Saskiej Kępy, które wiążą się z poszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN), ruszają w nieodległym czasie. Dla zainteresowanych tą kwestią mieszkańców przygotowany został informator prezentujący nadchodzące zmiany. Z dniem 4 listopada przewiduje się wprowadzenie poszerzonej SPPN, natomiast miesiąc wcześniej możliwe będzie składanie wniosków o abonament parkingowy.

Od 4 listopada 2024 roku na prawym brzegu Wisły zostanie wprowadzona powiększona strefa. Od początku października, czyli z miesięcznym wyprzedzeniem, mieszkańcy objęci nową strefą będą mogli ubiegać się o abonament parkingowy w Zarządzie Dróg Miejskich. Do dyspozycji są dwie opcje abonamentów różniące się kosztem i zakresem uprawnień oraz dwa sposoby ich wyrobienia – tradycyjny oraz internetowy.

Data uruchomienia poszerzonej strefy nie jest przypadkowa. W listopadzie zaplanowano zakończenie montażu nowoczesnych parkomatów w Warszawie. W ramach wieloletniej umowy, dotyczącej zakupu, instalacji oraz utrzymania urządzeń, planowane jest pokrycie całej strefy, zarówno jej obecnej powierzchni (poprzez wymianę wszystkich istniejących maszyn), jak i przyszłego rozszerzenia. To oznacza, że Kamionek i Saską Kępę od razu wyposaży się w najnowsze dostępne na rynku parkomaty. Łącznie na tych terenach znajdzie się 155 takich urządzeń.

Każdy z nowych parkomatów obsłuży wiele nowoczesnych metod płatności (karta, NFC, BLIK itd.). Korzystając z wbudowanego czytnika kodów QR, będzie można także przedłużyć czas parkowania. Obecnie funkcja ta dostępna jest jedynie w aplikacjach mobilnych, które bez problemu będą działać również w nowej strefie. Ponadto, mimo że popularność płatności gotówką sukcesywnie maleje, a koszt utrzymania parkomatów obsługujących taką formę płatności jest najwyższy, około połowa urządzeń nadal umożliwi płatność gotówką.

Planowane przekształcenia obejmują 94 ulice o łącznej długości ponad 44 kilometry. Wszędzie tam trzeba będzie wprowadzić nową organizację ruchu, co wiąże się z koniecznością precyzyjnego oznakowania wszystkich miejsc parkingowych oraz szeregiem innych działań służących przede wszystkim poprawie bezpieczeństwa pieszych. Działania te obejmują m.in. działania utrudniające nielegalne parkowanie w pobliżu przejść dla pieszych i skrzyżowań, instalację azyli oraz przeniesienie parkowania z chodników na jezdnie.

Na terenie Kamionka i Saskiej Kępy planuje się powielić model znany z kilku poprzednich rozszerzeń strefy płatnego parkowania – spośród ok. 5 tysięcy ogólnodostępnych miejsc postojowych wyznaczonych zostanie ok. 750 miejsc przeznaczonych tylko dla mieszkańców. Nowe oznakowanie zyskają również miejskie podwórka i ulice wewnętrzne, które będą dostępne wyłącznie dla mieszkańców. Natomiast maksymalizacja liczby dostępnych miejsc postojowych możliwa będzie dzięki przekwalifikowaniu części ulic na jednokierunkowe. Pozwoli to także ograniczyć ruch tranzytowy na lokalnych drogach. W sumie zaprojektowano 21 nowych odcinków ulic jednokierunkowych.

Zmiany na Kamionku i Saskiej Kępie wprowadzane będą stopniowo od końca sierpnia. Zarząd Dróg Miejskich przygotował dla mieszkańców specjalny informator online, który dostarcza szczegółowych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Informator zawiera m.in. projekty nowej organizacji ruchu, mapy odcinków jednokierunkowych oraz stref z parkowaniem tylko dla mieszkańców, aktualizowany na bieżąco harmonogram wprowadzania zmian oraz informacje niezbędne do wyrobienia abonamentu.

W najbliższych tygodniach w wybranych miejscach na terenie Pragi-Południe zostaną ustawione stałe punkty informacyjne wzorowane na tych instalowanych przy okazji największych inwestycji. W jesieni planowana jest kampania informacyjna mająca przypomnieć o starcie strefy oraz opisać zasady korzystania z abonamentów.

Zarząd Dróg Miejskich ściśle współpracuje na wszystkich etapach z Urzędem Dzielnicy Praga-Południe, który był zaangażowany również w przygotowanie projektów organizacji ruchu dla poszczególnych ulic.

Przed wdrożeniem SPPN na Saskiej Kępie i Kamionku przeprowadzone zostały badania parkingowe i konsultacje społeczne dotyczące szczegółów organizacji ruchu na poszczególnych ulicach. Następnie podjęto uchwałę Rady m.st. Warszawy, na podstawie której strefa będzie obowiązywać. Wdrożenie strefy nie było możliwe z powodu zawieszenia uchwały przez poprzedniego wojewodę mazowieckiego, który jednak nie był w stanie obronić swojej decyzji przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym.