Zabezpieczanie stolicy przed zimowymi warunkami drogowymi: zadania i odpowiedzialności służb oczyszczania

Zabezpieczanie stolicy przed zimowymi warunkami drogowymi: zadania i odpowiedzialności służb oczyszczania

Podczas zimowego sezonu, bezpieczeństwo pieszych, pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców jest priorytetem dla służb oczyszczających drogi. W Warszawie, w momencie potrzeby, nawet 400 pługów i posypywarek może zabrać się za porządkowanie ulic, podczas gdy setki pracowników są gotowe do odśnieżania chodników i przystanków. Niedawno na warszawskich jezdniach w nocy i nad ranem można było zaobserwować działanie 75 posypywarek.

Odpowiedzialność za utrzymanie czystości ulic i chodników przez cały rok w stolicy spoczywa na barkach wielu instytucji. Jednakże w okresie zimy to Zarząd Oczyszczania Miasta (ZOM) bierze pełną odpowiedzialność za odśnieżanie miasta. Sezon zimowy dla tych służb rozpoczyna się już w połowie października i trwa przez kolejne pół roku. Firmy działające na zlecenie ZOM-u mają za zadanie zabezpieczyć odpowiedni sprzęt, środki oraz personel, aby być w stanie podjąć działania o każdej porze dnia czy nocy.

Robert Szymański, dyrektor Zarządu Oczyszczania Miasta, podkreśla jak istotne są działania podejmowane zimą dla bezpieczeństwa mieszkańców oraz właściwego funkcjonowania miasta. Opady śniegu czy ryzyko wystąpienia gołoledzi nakładają na służby obowiązek szybkiego i efektywnego reagowania. Akcje te dotyczą przede wszystkim dróg z których korzystają autobusy oraz przystanków WTP. To bardzo duże wyzwanie i odpowiedzialność, zwłaszcza że 44% mieszkańców Warszawy korzysta codziennie z komunikacji miejskiej, a co czwarta osoba najmniej raz w tygodniu.

ZOM jest odpowiedzialny za utrzymanie 1500 km dróg zimą i ma do dyspozycji ponad 300 posypywarek i pługów. Przy długotrwałych i intensywnych opadach śniegu, cała ta flota sprzętu jest mobilizowana do pracy. Natomiast przy standardowych opadach, lub w celu zapobiegania gołoledzi, rozmieszcza się 170 posypywarek. Służby mają równie procedury na przypadki występowania śliskości na mostach, wiaduktach czy stromych ulicach, kiedy to wyznaczone 42 posypywarki ruszają na drogi.

Poza tym, odśnieżanie chodników to kolejne ważne zadanie w zimie. Część chodników przylega do nieruchomości, a więc za ich sprzątanie odpowiada właściciel. Zarząd Oczyszczania Miasta zajmuje się również oczyszczaniem terenów dla pieszych, co obejmuje 4500 przystanków autobusowych i tramwajowych, dojścia do metra, przejścia przez jezdnię oraz część ścieżek rowerowych.

Za monitoring prognozy pogody i danych meteorologicznych z warszawskich ulic całodobowo odpowiada Centrum Dowodzenia ZOM. Kontrolerzy sprawdzają stan nawierzchni jezdni i chodników w mieście. Analiza tych informacji pozwala podjąć decyzje o akcjach adekwatnych do sytuacji drogowo-pogodowej.

Zima to czas, kiedy różne zarządcy odpowiedzialne są za utrzymanie miasta, od dróg ekspresowych, przez te po których kursują autobusy, gminne, osiedlowe aż po chodniki, schody i trasy dla rowerów. Właścicielem terenu, zarządcą czy administratorem jest Zarząd Oczyszczania Miasta ale także urzędy 18 dzielnic, Zarząd Terenów Publicznych, Zarząd Praskich Terenów Publicznych czy Zarząd Zieleni.