Wielki projekt infrastrukturalny – budowa podziemnej trasy tramwajowej w Warszawie
Na początku bieżącego tygodnia, rozpoczęto nowy etap prac budowlanych, mających na celu stworzenie nowego odcinka trasy m w kierunku dworca Warszawa Zachodnia. Pierwsze prace wiązały się z przygotowaniem placu budowy na warszawskiej Ochocie. W ciągu dwóch najbliższych weekendów, a więc między 7-9 oraz 14-16 czerwca, planowane jest zwężenie obu jezdni ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Nowa trasa, prowadząca wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., będzie miała w sumie ponad 1,5 km długości. Zaskakującym elementem tej inwestycji jest to, że aż jedna trzecia nowej trasy znajdować się będzie w tunelu, co jest pierwszym takim rozwiązaniem dla trasy tramwajowej w stolicy Polski. Trasa ta będzie posiadała aż 900 metrów torów pokrytych „zielonym” rozchodnikiem. Szacowany czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego to zaledwie 5 minut, natomiast z Metra Politechnika to około kwadransa. Prognozuje się, że skorzysta z niej ponad milion pasażerów rocznie.
Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana w lutym 2024 roku. Zakończenie prac przewiduje się na rok 2026. Całość inwestycji szacowana jest na 363 mln zł brutto. Więcej informacji na temat tej trasy można znaleźć na stronie poświęconej całej inwestycji.
Budowę nowego odcinka zaczęto od utworzenia placu i zaplecza budowy pod parkiem Pięciu Sióstr. W związku z tym konieczne było zamknięcie niektórych alejek w tym parku. Pierwszym etapem będzie przebudowa sieci ciepłowniczej, która przecina ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. Zaplanowano ją na dwa najbliższe weekendy, od piątku 7 czerwca, od godziny 20:00, do poniedziałku 10 czerwca do godziny 5:00 oraz od piątku 14 czerwca do poniedziałku 16 czerwca, również w tych samych godzinach.
W czasie trwania tych prac, obie jezdnie Bitwy Warszawskiej 1920 r. przy Parku Pięciu Sióstr będą zwężone do jednego pasa w każdym kierunku. W pierwszy z weekendów, kierowcy będą korzystać z pasów bliżej chodników, natomiast w drugi weekend – z pasów bliżej środka jezdni.
Warszawa stawia na rozwój komunikacji szynowej. Aktualnie trwają prace nad budową ponad 7 kilometrów nowych tras tramwajowych, między innymi na Stegny i do Wilanowa. Dwa torowiska zostały już udostępnione dla ruchu, a kolejne są w fazie realizacji.