Technologia TBM w akcji: Prace nad tunelem metra na Karolin w Warszawie nabierają tempa
Ruszyły prace związane z uruchomieniem dwóch gigantycznych tarcz TBM, które mają za zadanie wykonać tunele dla nowej części linii M2 metra w Warszawie, znajdującej się na Bemowie. Postęp prac będzie można obserwować za pośrednictwem internetu. Zgodnie z harmonogramem, prace te mają zakończyć się w II kwartale 2025 roku. Rafał Trzaskowski, prezydent miasta stołecznego Warszawy, oficjalnie ogłosił rozpoczęcie budowy tuneli.
Tarcze TBM o masie 650 ton o nazwach Anna i Krystyna zostały umieszczone pod ziemią na stacji metra Karolin w składzie częściowym miesiąc temu. Nadszedł teraz czas na następny etap, którym jest uruchamianie technologiczne tych maszyn, gotowych do rozpoczęcia pracy.
Podczas konferencji prasowej odbywającej się na stacji metra, prezydent Rafał Trzaskowski wyjaśnił, że chcemy w spektakularny sposób zaprezentować start prac nad trzema ostatnimi stacjami bemowskiego odcinka drugiej linii metra. Spodziewane ukończenie tego etapu to rok 2026, co zakończy budowę linii M2. Kolejne trzy stacje – Lazurowa, Chrzanów i Karolin – dołączą do sieci metra, która po ich dodaniu będzie miała 46 km długości i obejmować będzie 42 stacje.
Prezydent stolicy podkreślił, że ciągłe rozbudowywanie sieci metra w Warszawie jest dla nas absolutnym priorytetem. Z tego powodu już rozpoczęliśmy prace nad trzecią i czwartą linią, zarówno jeżeli chodzi o projekt trzeciej linii, jak i prace koncepcyjne czwartej linii. Jednak tak ogromne inwestycje jak budowa kolejnych stacji i linii metra wymagają wsparcia funduszy unijnych.
Agnieszka Marciniak z Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowała, że obecnie oceniany jest projekt budowy metra. Jeżeli proces ten zakończy się sukcesem, Warszawa otrzyma znaczne fundusze z Unii Europejskiej – aż 1 miliard 125 milionów złotych na rozbudowę metra, czego wszyscy warszawiacy nie mogą się doczekać.
Na stacji metra Karolin prowadzone są prace konfiguracyjne na systemach obu tarcz TBM. Obejmują one elementy mechaniczne, elektroniczne i hydrauliczne, których harmonijne działanie jest kluczowe dla bezpiecznej i prawidłowej pracy pod ziemią. Następnie przeprowadzone zostaną ostatnie testy sprzętu. Jeżeli zakończą się one pozytywnie, tarcze będą mogły ruszyć w drogę już w sierpniu.
Na nowym, prawie czterokilometrowym odcinku bemowskim drugiej linii metra zaplanowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa ma powstać na południowo-wschodniej stronie skrzyżowania ulic Lazurowej i Górczewskiej, pomiędzy pętlą tramwajową a ulicą Lazurową. Z kolei stacja C2 Chrzanów będzie znajdować się pod ulicą Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin umiejscowiona została pod ulicą Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią powstanie techniczne zaplecze dla całej linii – STP Karolin. Planowane oddanie do użytku trzech stacji pasażerskich oraz stacji techniczno-postojowej przewidziane jest na rok 2026.