Otwarcie nowej trasy tramwajowej do Wilanowa w Warszawie i konsekwencje zmian w układzie komunikacji miejskiej

Otwarcie nowej trasy tramwajowej do Wilanowa w Warszawie i konsekwencje zmian w układzie komunikacji miejskiej

Przygotowania do otwarcia nowej 6,5-kilometrowej trasy tramwajowej do Wilanowa, jednej z największych inwestycji tramwajowych w Polsce, są na finiszowym etapie. W związku z wprowadzeniem nowego połączenia, Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) planuje szereg zmian w układzie linii tramwajowych i autobusowych, które obsługują głównie Śródmieście, Dolny i Górny Mokotów, Wilanów oraz Ursynów.

Nowa trasa tramwajowa będzie mieć znaczenie strategiczne dla komunikacji w południowej części miasta. Przebiegać będzie przez tereny o gęstej zabudowie mieszkaniowej, łącząc intensywnie rozbudowujące się osiedla wzdłuż ulic Jana III Sobieskiego i Belwederskiej z trasą wzdłuż ulicy Puławskiej i Marszałkowskiej. ZTM zaplanował również dodatkowe połączenia autobusowe dla osiedli, które nie są bezpośrednio przyległe do nowej trasy.

Na trasie do Wilanowa będą funkcjonować trzy linie tramwajowe – 14, 16 i 19. Planowany rozkład jazdy przewiduje kursowanie tramwajów co 2 minuty w godzinach szczytu, co 3 minuty w pozostałych godzinach i co 4 minuty w weekendy. Trzy linie zastąpią również autobusy 501, 519 i 522, które do tej pory obsługiwały trasę między Śródmieściem a Dolnym Mokotowem i Wilanowem.

Nowa trasa tramwajowa będzie się rozpoczynać na skrzyżowaniu ulicy Puławskiej i Goworka, prowadząc przez ulice Belwederską, Jana III Sobieskiego i aleję Rzeczypospolitej aż do przystanku końcowego o nazwie Miasteczko Wilanów. W sumie na trasie znajdzie się 12 nowych przystanków. Oczekuje się, że czas przejazdu po zakończeniu inwestycji będzie krótszy niż dla autobusowej linii przyspieszonej, dzięki sterowaniu sygnalizacją świetlną i priorytetom na skrzyżowaniach.

Wszystkie stacje na trasie do Wilanowa będą wyposażone w najnowsze udogodnienia – wiaty, ławki, wygrodzenia ochronne i system informacji pasażerskiej. Przystanki zostaną również dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Ponadto torowiska nowych tras będą obsadzone odpornym na niekorzystne warunki pogodowe rozchodnikiem. W ramach inwestycji posadzonych zostanie również kilkaset drzew, niektóre z nich znajdą się na szerszych peronach przystankowych.

Jednocześnie trwa budowa odnogi na Stegny wzdłuż ulicy św. Bonifacego, która połączy się z trasą do Wilanowa. Przewiduje się, że uruchomienie tej odnogi nastąpi latem 2025 roku. Pojedzie tam linia tramwajowa nr 19. Odcinek ten będzie miał około 800 metrów długości i zakończy się wspólną pętlą tramwajowo-autobusową na wysokości Szkoły Podstawowej im. Raoula Wallenberga.