Największa i najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce blisko ukończenia – remont torów i zmiany w komunikacji miejskiej

Największa i najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce blisko ukończenia – remont torów i zmiany w komunikacji miejskiej

Dziś Tramwaje Warszawskie dały zielone światło dla prac remontowych na torowisku ulicy św. Jacka Odrowąża. Prace te pociągną za sobą okresowe zwężenia jezdni. Ponadto, do ronda Żaba będą docierać wyłącznie tramwaje, stąd konieczne było wprowadzenie komunikacji zastępczej. Zakończenie prac przewidziano na koniec czerwca.

Remontowane tory mają na celu zapewnienie bezpiecznej i sprawnie działającej infrastruktury dla nowej zajezdni tramwajowej w Annopolu. Budowa tej zajezdni jest już na ostatnim etapie. Zajmując powierzchnię prawie 12 hektarów, będzie w stanie pomieścić ponad 150 tramwajów na noc. Będzie to najbardziej nowoczesny obiekt tego typu nie tylko w Polsce, ale także w regionie Europy. Zatrudnienie znajdzie tam ponad 400 osób.

Wymóg posiadania tak dużej i zaawansowanej technologicznie zajezdni wynika z ciągłego rozwoju sieci tramwajowej Warszawy. Obecnie powstaje tam ponad 11 kilometrów nowych tras tramwajowych. Trasa na Kasprzaka jest już gotowa, natomiast za kilka tygodni uruchomiony zostanie tramwaj wzdłuż ulicy Gagarina. Po wakacjach pasażerowie będą mogli skorzystać z połączenia do Wilanowa, a w przyszłym roku również do Stegny. W niedalekiej przyszłości planowane jest rozpoczęcie budowy trasy tramwajowej na Rakowieckiej oraz do stacji Warszawa Zachodnia. Te nowe trasy będą obsługiwane przez tramwaje z nowej zajezdni w Annopolu.

Zajezdnia Annopol charakteryzuje się nowoczesnością i dbałością o środowisko naturalne. Długość wszystkich torów w jej obrębie wyniesie ponad 16 kilometrów. Zajezdnia będzie wyposażona w 100 zwrotnic, z czego aż 70 procent będzie obsługiwanych automatycznie przez inteligentny system zarządzania. To pierwszy obiekt tego typu w Polsce, który będzie tak intensywnie korzystał z odnawialnych źródeł energii, które są przyjazne dla środowiska. Planowane jest zainstalowanie pomp ciepła i paneli słonecznych. Dodatkowo, woda będzie magazynowana w specjalnych zbiornikach i wykorzystywana do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet oraz podlewania terenów zielonych.

W planach jest także zagospodarowanie przestrzeni zieleni. Niektóre budynki, jak również ekrany akustyczne, zostaną pokryte pnączami. Zaprojektowano też zielone torowisko oraz nasadzenia drzew, krzewów i rozchodnika. Przestrzeń całkowicie zajmowana przez rośliny będzie stanowiła około 20 procent powierzchni zajezdni.

Zajezdnia ma rozpocząć swoją działalność podczas wakacji. Wtedy planowane są przeprowadzki tramwajów i przeniesienie pracowników, którzy obecnie pracują w innych zakładach.

Ze względu na remonty torów na ulicy Odrowąża, kierowcy muszą liczyć się ze zwężeniami jezdni od ronda Żaba aż do samej zajezdni. Prace będą prowadzone etapami, co oznacza dodatkowe utrudnienia dla kierowców jadących w kierunku ulicy Matki Teresy z Kalkuty. W niektórych miejscach, na skrzyżowaniach ze Staniewicką i Pożarową oraz z ulicą Matki Teresy z Kalkuty, jezdnia zostanie zwężona do dwóch pasów.

Od dzisiaj tramwaje linii 1, 3, 4 oraz 25 będą kursować tylko do ronda Żaba. Na tym rondzie tramwaje zmieniają numery linii i kontynuują dalszą trasę. Tramwaje linii 25 dojeżdżają tylko do ronda Żaba.

Trasa autobusów linii 234 została wydłużona do stacji M2. Z pętli Augustów autobusy jadą teraz swoją trasą do Daniszewskiej, a następnie przez Annopol, Rembielińską i Kondratowicza do pętli przy metrze Bródno. Na odcinku Rondo Żaba – Metro Bródno uruchomiona została autobusowa linia zastępcza Z-1. Część autobusów jeździ na trasie wydłużonej do Żerania Wschodniego.