Agencja pracy – sprawdź, kiedy będziesz jej potrzebować
W Polsce od kilku lat mamy do czynienia z deficytem pracowników. Wiele firm zgłasza poważne braki kadrowe i nie jest w stanie samodzielnie poradzić sobie z tym problemem. Nie pomaga ani sukcesywne podnoszenie wynagrodzeń, ani oferowanie coraz atrakcyjniejszych benefitów pozapłacowych. W takich warunkach naturalne jest, że rośnie zapotrzebowanie na profesjonalne usługi rekrutacyjne. Agencja pracy jest jednym z najważniejszych partnerów dla współczesnego biznesu. W naszym artykule omawiamy typowe sytuacje, w których powinieneś skorzystać ze wsparcia profesjonalistów w dziedzinie HR.
Przedłużające się rekrutacje pracowników
Jeśli każda kolejna rekrutacja prowadzona przez Twoją firmę mocno się przedłuża i nie jesteś w stanie pozyskać nowych pracowników w takim czasie, jaki sobie pierwotnie założyłeś, to… nie ma w tym nic dziwnego. W podobnej sytuacji jest dziś większość przedsiębiorstw. Niedostateczna podaż pracowników, zwłaszcza tych posiadających cenne kwalifikacje, w oczywisty sposób powoduje odwrócenie ról. To już nie firmy wybierają sobie pracowników, ale pracownicy „grymaszą” przy wyborze pracodawców.
Tymczasem przedłużająca się rekrutacja stanowi spory problem dla przedsiębiorstwa, które musi jak najszybciej pozyskać nowych pracowników, aby zachować wydajność i nie dopuścić do opóźnień w realizacji zamówień. Nieobsadzone etaty ciążą firmie, powodują również przerzucanie większej ilości obowiązków na obecnych pracowników, co z kolei przekłada się na pogorszenie atmosfery w zespole.
Pamiętaj również, że im dłużej trwa rekrutacja, tym większa będzie presja na zatrudnienie kogokolwiek. Wielu pracodawców popełnia ten błąd, wychodząc z założenia, że „jakoś to będzie” i wyobrażając sobie, że uda się zakamuflować ewidentne braki kompetencyjne nowoprzyjętego pracownika.
Brak możliwości dalszego podnoszenia wynagrodzeń
Silna presja płacowa jest jednym z największych problemów, z jakimi borykają się dziś polscy przedsiębiorcy. Oficjalnie wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw rosną w tempie 10 proc. rocznie, jednak wielu pracodawców marzyłoby o takim scenariuszu – realny wzrost w niektórych branżach sięga kilkudziesięciu procent.
Wpływ na to ma nie tylko ogólna koniunktura w gospodarce, ale także niedobory pracowników. W efekcie firmy muszą ostro o nich rywalizować, sięgając po najprostsze i dość skuteczne narzędzie – podnoszenie oferowanych pensji.
Mało rozpoznawalna marka pracodawcy
Firmom, które z różnych powodów nie zadbały o zbudowanie silnej, rozpoznawalnej marki, jest znacznie trudniej pozyskiwać najlepszych pracowników. Osoby posiadające cenne kwalifikacje zawodowe przy wyborze pracodawcy nie kierują się tylko wysokością wynagrodzenia, ale także prestiżem i możliwościami rozwoju zawodowego. Dlatego dużo chętniej przyjmują oferty firm o ugruntowanej pozycji na rynku, które zapewniają im możliwość np. uczestniczenia w ambitnych projektach.
Jeśli zauważyłeś, że pomimo oferowania konkurencyjnych warunków zatrudnienia nie możesz pozyskać tych pracowników, na których najbardziej Ci zależy, to czas skorzystać z pomocy profesjonalistów.
Agencja pracy nie tylko wyszuka dla Ciebie odpowiednie osoby, ale także zaprezentuje im markę Twojego przedsiębiorstwa w atrakcyjnym świetle, co znacząco zwiększy szansę na obsadzenie wolnych stanowisk najcenniejszymi pracownikami.
Konieczność pozyskania pracowników o konkretnym profilu
Jeśli Twoim celem nie jest pozyskanie kogokolwiek, ale celujesz w pracowników, którzy realnie zwiększą wydajność i konkurencyjność Twojej firmy, to wsparcie profesjonalnej agencji pracy może być tutaj nieodzowne.
Po pierwsze: eksperci HR potrafią dużo dokładniej zweryfikować faktyczne kwalifikacje zawodowe kandydata. Po drugie: agencja ma dostęp do zupełnie innych narzędzi rekrutacyjnych niż sam pracodawca – na przykład headhuntingu. Jest to zaawansowana strategia pozyskiwania pracowników, która szczególnie dobrze sprawdza się do obsadzania stanowisk wyższego szczebla (managerskich, specjalistycznych, kierowniczych etc.).
Szukając pracowników o konkretnym profilu możesz przekazać swoje oczekiwania specjalistom HR i mieć pewność, że wykorzystają oni wszystkie dostępne metody dotarcia do takich osób, a następnie przekonania ich, że warto przyjąć właśnie Twoją ofertę. W ten sposób często udaje się pozyskać pracowników, którzy nie byliby dostępni dla pracodawcy w ramach standardowej rekrutacji, ponieważ np. mają już zatrudnienie i nie myślą o zmianie firmy.
Jak widzisz jest sporo sytuacji, w których warto skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji pracy i dzięki temu nie tylko znacząco skrócić proces rekrutacji, ale też zminimalizować ryzyko przyjęcia do firmy nieodpowiednich osób.
Więcej porad dla rekrutujących pracodawców, szczególnie z Warszawy i regionu Mazowsza, znajdziesz na blogu eksperckim rekrutacja-warszawa.pl