Postępy w budowie pierwszej podziemnej trasy tramwajowej w Warszawie
Kolejny krok zostanie podjęty w projekcie budowy trasy tramwajowej na Dworcu Zachodnim. Prace, które będą wymagały zamknięcia jednego z pasów ruchu na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r., są zaplanowane do rozpoczęcia przez wykonawcę inwestycji. Tymczasem, ruch samochodowy będzie odbywał się w obu kierunkach na drugim pasie. Wszystkie te zmiany zaczynają obowiązywać od poranka w poniedziałek, 5 sierpnia.
Konsorcjum ZUE i FABE, odpowiedzialne za realizację projektu, przygotowuje się do przebudowy infrastruktury podziemnej na miejscu przyszłego, pierwszego tunelu tramwajowego w Warszawie. W strefie oddzielającej pasy ruchu na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., wykonawca buduje konstrukcje przejściowe umożliwiające wprowadzenie bardziej znaczących zmian w organizacji ruchu drogowego. Następna faza projektu wymaga bowiem zamknięcia drogi, pod którą znajduje się infrastruktura do przebudowy.
Zamknięcie jednego pasa ruchu na ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. w kierunku Alej Jerozolimskich, między ulicą Szczęśliwicką a parkiem Pięciu Sióstr, nastąpi o godzinie 5:00 w poniedziałek, 5 sierpnia. W odpowiedzi na tę zmianę, na drugim pasie ruchu kierowcy będą mogli poruszać się w obu kierunkach, z jednym pasem ruchu dla każdego kierunku.
Nowa organizacja ruchu zostanie wprowadzona już na skrzyżowaniu z Grójecką. Kierowcy podróżujący od strony Alei Krakowskiej będą mogli skręcić w Bitwy Warszawskiej 1920 r. tylko z jednego pasa. Natomiast z sąsiedniego pasu będzie możliwość jedynie zawracania.
Kierowcy przemieszczający się ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. od Grójeckiej przejadą na drugi pas na skrzyżowaniu ze Szczęśliwicką, omijając powstające wykopy tunelu. Następnie wrócą na północną jezdnię na wysokości parku Pięciu Sióstr. Z Alei Prymasa Tysiąclecia, kierowcy będą kontynuować jazdę prosto, korzystając z dwóch pasów ruchu.
Dostęp do posesji pozostanie niezmieniony dzięki zachowaniu połączenia z ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. przez drogi wewnętrzne prowadzące do budynków, w których mieszczą się hotel, Wyższa Szkoła Inżynierii i Zdrowia oraz blok pod numerem 18.
Zmiany w organizacji ruchu będą miały wpływ również na pieszych i pasażerów korzystających z Warszawskiego Transportu Publicznego. Dwa przejścia przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r. – przy budynku numer 18 oraz przy Szczęśliwickiej – zostaną zamknięte. Aktywny będzie jednak pas po drugiej stronie skrzyżowania. Na stronie ulicy, która stanie się placem budowy, piesi będą mogli przechodzić od Szczęśliwickiej tylko do hotelu i uczelni. Chodnik wzdłuż parku będzie zamknięty.
Autobusy jadące w kierunku Alej Jerozolimskich będą korzystać z tymczasowego przystanku przed skrzyżowaniem ze Szczęśliwicką.
W kolejnej fazie projektu wykonawca planuje wprowadzić dodatkowe zmiany w organizacji ruchu w Alejach Jerozolimskich.
Nowa trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. będzie miała ponad półtora kilometra długości, a jedna trzecia tego odcinka znajdzie się w tunelu – pierwszym podziemnym odcinku trasy tramwajowej w Warszawie. Aż 900 metrów torów zostanie pokryte rozchodnikiem, tworząc „zieloną” trasę. Czas przejazdu od Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie zaledwie 5 minut, a do Metra Politechnika – kwadrans.
Według szacunków, z nowej trasy będzie korzystać ponad milion pasażerów rocznie. Po ukończeniu wszystkich etapów konstrukcji tramwaju do Wilanowa, mieszkańcy Woli i Bemowa zyskają również wygodne połączenie z drugim co do wielkości dworcem w Warszawie.
Umowa na budowę została podpisana w lutym 2024 roku, a całość inwestycji zostanie ukończona w 2026 roku.