Maja Kleczewska-Kondrat zasili grono dyrektorów Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera od września

Maja Kleczewska-Kondrat zasili grono dyrektorów Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera od września

Maja Kleczewska-Kondrat została ogłoszona zwyciężczynią konkursu na stanowisko dyrektora Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera, jednej z najważniejszych instytucji kulturalnych w stolicy kraju. Jej kadencja rozpocznie się we wrześniu bieżącego roku i potrwa przez pięć sezonów artystycznych.

Podczas drugiego zebrania komisji konkursowej, które miało miejsce 24 stycznia, odbyły się indywidualne rozmowy z kandydatami spełniającymi formalne warunki uczestnictwa w konkursie. Dyskusje koncentrowały się wokół aspektów prawnych, organizacyjnych oraz dotyczących funkcjonowania teatru, lecz przede wszystkim omówiono programy działania i perspektywy rozwoju instytucji.

Wizja Kleczewskiej-Kondrat dla przyszłości Teatru Powszechnego obejmuje szeroki zakres działań artystycznych – od klasyki po awangardę. Teatr ma aktywnie uczestniczyć w debacie publicznej i utrzymać swoją popularność oraz dostępność dla różnorodnej publiczności. Ma również być przestrzenią otwartą dla młodych twórców i ich publiczności.

Program przewidziany przez nową dyrektorkę obejmuje rozwijanie współpracy z międzynarodowymi instytucjami kulturalnymi, wprowadzanie dużych produkcji, które będą utrzymywać równowagę między kosztami a dochodami z biletów. Planuje również aktywne angażowanie mieszkańców Warszawy w działalność teatru przez organizację warsztatów, dyskusji i spotkań oraz tworzenie wydarzeń interdyscyplinarnych, koncertów i wystaw, wykorzystując do tego zasoby instytucji.

Maja Kleczewska-Kondrat to absolwentka psychologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie obecnie pełni funkcję wykładowczyni. Współpracowała z wieloma teatrami w Polsce i za granicą. Jej spektakle prezentowane były na festiwalach na całym świecie, a ona sama otrzymała wiele prestiżowych nagród, w tym Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, Paszport Polityki czy Grand Prix Boska Komedia. W 2017 roku została laureatką Srebrnego Lwa weneckiego Biennale za innowacje w teatrze.

Komisję konkursową tworzyli przedstawiciele m.st. Warszawy, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Związku Artystów Scen Polskich ZASP, Stowarzyszenia Dyrektorów i Dyrektorek Samorządowych Instytucji Kultury oraz przedstawiciele organizacji związkowych działających w Teatrze Powszechnym.