Kamienie i głazy wydobyte podczas budowy metra zyskują nowy wymiar jako elementy miejskiej infrastruktury

Kamienie i głazy wydobyte podczas budowy metra zyskują nowy wymiar jako elementy miejskiej infrastruktury

Prace ziemne prowadzone podczas budowy Stacji Techniczno-Postojowej metra na Karolinie wydobyły na powierzchnię wiele różnej wielkości kamieni i głazów. Te, które początkowo były traktowane jako odpady w miejscu budowy, zaczynają teraz odgrywać zupełnie inną rolę w urbanistycznej przestrzeni.

Do Dzielnicy Włochy zostało przewiezionych ponad 50 mniejszych kamieni o średnicy 60-70 cm, które posłużą jako barierki parkingowe wzdłuż pomnika przyrody alei kasztanowej przy ulicy Rybnickiej. Większe głazy o masie około pięciu ton znalazły natomiast swoje miejsce na Bielanach i Żoliborzu, gdzie stanowić będą podstawy dla tablic pamiątkowych.

Skąd jednak pochodzą te kamienie? Wydobyte w czasie budowy metra głazy narzutowe są pozostałościami po epoce lodowcowej, która miała miejsce kilkaset tysięcy lat temu. Lód, który wtedy powstawał na Półwyspie Skandynawskim, osiągał grubość nawet kilku kilometrów i migrował na południe do obszaru niziny europejskiej, transportując ze sobą kawałki podłoża. Gdy klimat zaczął się ocieplać, lód topniał, pozostawiając po sobie kamienie przeniesione ze Skandynawii.

Podczas ostatnich prac budowlanych przy linii M2 odkopano głazy pochodzące ze zlodowacenia środkowopolskiego – stadiału Odry (300-200 tysięcy lat temu), kiedy to lądolód pokrywał niemal całą Polskę, sięgając aż do Sudetów i Gór Świętokrzyskich.

Zarząd Zieleni m.st. Warszawy, podobnie jak Dzielnica Włochy, zamierza wykorzystać większość otrzymanych od Metra Warszawskiego głazów do zabezpieczania terenów zieleni przed nielegalnym parkowaniem i rozjeżdżaniem. 75 kamieni różnych rozmiarów trafi także do warszawskich parków, gdzie będą pełniły różne funkcje zależne od charakterystyki danego miejsca. Niektóre z nich zostaną wykorzystane do urozmaicenia krajobrazu lub stworzenia charakterystycznych punktów odniesienia, inne posłużą jako naturalne drogowskazy czy elementy małej architektury w postaci miejsc do siedzenia.

Dalsze transporty zaplanowano między innymi do Parku Skaryszewskiego i Parku Cichociemnych, a także na bulwary wiślane. Mniejsze kamienie znajdą swoje miejsce na Polu Mokotowskim i w Parku Żeromskiego.