Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112: Hołd dla operatorów ratujących życia

11 lutego jest dniem, który w Europie obchodzimy jako Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. To specjalna data nie tylko służąca popularyzacji informacji o zasadach funkcjonowania tej ważnej linii telefonicznej, ale też święto dla tych, którzy pracują jako jej operatorzy. Codziennie te osoby odbierają setki połączeń i nierzadko mają okazję ratować ludzkie życia. W tym roku, w Stołecznym Centrum Bezpieczeństwa, wybrane osoby wykonujące tę odpowiedzialną pracę zostały wyjątkowo docenione.
Bezpieczne miejsce do zamieszkania to jedno z podstawowych praw każdego człowieka. Rząd oraz samorządy kładą duży nacisk na skuteczną pomoc w sytuacjach nagłego zagrożenia. Warto docenić ogrom pracy, jaki wkładają w to operatorzy numerów alarmowych – mówił prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski. Operatorzy są na pierwszej linii stawiania czoła dramatom mieszkańców, udzielając wsparcia i zapobiegając tragediom.
Sieć powiadamiania o zagrożeniach w Polsce opiera się na 17 centrach powiadamiania ratunkowego. Każde z 16 województw posiada swoje centrum, a na Mazowszu mamy do dyspozycji dwa – w Warszawie oraz Radomiu. Warszawskie centrum, działające pod egidą Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa Urzędu m.st. Warszawy, jest czynne całą dobę, przez cały tydzień. Zostało uruchomione w 2012 roku, a pierwsze połączenie pod numerem 112 odebrano dopiero w listopadzie 2013 roku.
Z okazji świętowania Dnia Numeru Alarmowego 112 dyrektor Stołecznego Centrum Bezpieczeństwa, Jarosław Misztal, postanowił wyróżnić sześcioosobowy zespół operatorów – Klaudię, Monikę, Jakuba, Dominika, Mateusza i Tomasza. Na co dzień wykazują oni nie tylko ogromne zaangażowanie w swoją pracę, ale też profesjonalizm. Wszystkim operatorom należy się uznanie za ich trudną i odpowiedzialną pracę.
Operatorzy alarmowi obsługują zgłoszenia kierowane pod numery 112, 997 i 998 (999 to odrębny numer dla dyspozytorni medycznych). Zadaniem operatorów jest przyjmowanie zgłoszeń dotyczących nagłego zagrożenia życia, zdrowia lub mienia i przekazywanie ich do odpowiednich służb poprzez system elektroniczny. W przypadku zdarzeń medycznych operatorzy łączą zgłaszających bezpośrednio z dyspozytornią medyczną, ale również sami udzielają instrukcji, jak udzielić pierwszej pomocy poszkodowanej osobie.
Przechodząc do danych statystycznych – w 2024 roku warszawscy operatorzy przyjęli ponad 1 mln 255 tys. połączeń. Odbyli blisko 930 tys. rozmów, a do służb trafiło prawie 425 tys. interwencji.
Niestety, codziennie około 40% połączeń odbieranych jest fałszywych, co skutkuje blokowaniem linii alarmowej. Takie działanie jest wykroczeniem i może prowadzić do kar aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny do 1500 zł (art. 66 § 1 pkt. 2 Kodeksu wykroczeń).
Niektóre osoby niestety mylą numer alarmowy z informacyjnym i próbują uzyskać na niego odpowiedzi na różne pytania. Operatorzy numerów alarmowych zajmują się jednak przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących zagrożeń, a nie udzielaniem informacji.
Blokowanie linii alarmowej często skutkuje angażowaniem służb w niepotrzebne akcje, jak np. fałszywe zgłoszenia o bombie w szkole czy fałszywe oskarżenia między sąsiadami. Co gorsza, zdarza się również, że operatorzy padają ofiarą zniewag czy groźb. Wszystkie te sytuacje są regularnie zgłaszane organom ścigania.
Operatorzy numerów alarmowych korzystają z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Osoby, które utrudniają pracę operatorom, powinny pamiętać, że nie są anonimowe – wszystkie połączenia są rejestrowane i zarówno operatorzy, jak i policja mają dostęp do danych osoby dzwoniącej oraz do lokalizacji, z której pochodzi połączenie.