Aktualizacja prac budowlanych nad rozbudową drugiej linii metra w Warszawie
![Aktualizacja prac budowlanych nad rozbudową drugiej linii metra w Warszawie](https://terazwarszawa.pl/wp-content/uploads/2025/01/Aktualizacja-prac-budowlanych-nad-rozbudowa-drugiej-linii-metra-w-Warszawie-255.jpg)
Na odcinku zachodnim drugiej linii metra mimo niskich temperatur nie ustaje prace nad trzema nowymi przystankami oraz stacją techniczno-postojową. Obydwie tarcze, znane jako Anna i Krystyna, nieustannie drążą tunele, na budowach stacji widoczne są już elementy konstrukcji schodów dla podróżnych, a na terenie Stacji Technicznej Postojowej (STP) można dostrzec wieżę, która będzie służyła do kontrolowania ruchu kolejowego.
Chociaż w grudniu doszło do awarii na placu budowy stacji Chrzanów, to szybko została ona naprawiona i nie wpłynęła na tempo prac. Tarcza TBM Anna, podążając z Karolina do Lazurowej, ułożyła już ponad 1100 tzw. tubingów – pierścieni tworzących obudowę tunelu, pokonując przy tym ponad połowę trasy. Obecnie znajduje się około 700 metrów za stacją Chrzanów, mając za sobą łącznie 1800 metrów wydrążonego tunelu. Druga tarcza – Krystyna także nie ustaje w działaniu: ułożyła ona już powyżej 750 tubingów, pokonując dystans 1200 metrów.
Na stacji Chrzanów trwa betonowanie ścian wyjść ze stacji oraz słupów na podziemnych poziomach. Widoczne są tam już schody, które będą prowadzić z hali górnej na zewnątrz stacji. Przy przystanku Lazurowa zakończono natomiast budowę ścian szczelinowych i płyty dennej, a pod ziemią powstają słupy konstrukcyjne nowego przystanku. Prace nad większością konstrukcji stacji Karolin również są w zaawansowanym stadium, a także na części znajdującej się pod pasem drogowym ulicy Połczyńskiej i w komorze rozjazdów.
Na STP Karolin tempo prac jest również wysokie – to tu będą serwisowane pociągi metra i znajdować się będą budynki administracyjne. Zakończono przebudowę fragmentu linii wysokiego napięcia, co umożliwi postawienie konstrukcji kolejnych obiektów. W niektórych budynkach prace malarskie są już końcowe, podczas gdy w innych trwają prace glazurnicze. Widoczna jest już konstrukcja nastawni – wieży, którą będzie sterowany ruch na STP. Do tej pory na terenie STP ułożono 30% rozjazdów i 12% torów.
Nowy odcinek, znany jako 3+STP Karolin, będzie mieć prawie 4 km długości i będzie składał się z trzech stacji pasażerskich: Karolin, Chrzanów, Lazurowa, a także STP Karolin i dwóch wentylatorni szlakowych. Planowany termin ukończenia prac to rok 2026.
Na realizację projektu Metro Warszawskie uzyskało dofinansowanie z UE w wysokości ponad miliarda złotych. Całkowity koszt projektu, obejmujący budowę ostatniego odcinka linii M2 oraz zakup nowych pociągów, wynosi ponad 3 miliardy złotych.