Kontynuacja rozwoju drugiej linii metra w Warszawie na odcinku Bemowskim

Wraz z nadejściem wiosny, prace na bemowskim odcinku drugiej linii metra nabierają tempa. Na przyszłej stacji techniczno-postojowej na Karolinie pojawia się coraz więcej torów. Nie tylko tam są prowadzone intensywne prace – również w kolejnych budynkach dokonywane są prace wykończeniowe. Tarcze TBM, które przebiły się do stacji Lazurowa, także robią postępy.
Stacja Techniczno-Postojowa, powstająca na zachodnim końcu drugiej linii metra, z dnia na dzień coraz bardziej zaczyna przypominać obrazy prezentowane wcześniej na wizualizacjach. Główny budynek, który będzie służył jako miejsce pracy dla pracowników Metra Warszawskiego z różnych działów, już stoi. Obecnie trwają prace nad ukształtowaniem wnętrza budynku – układana jest posadzka, malowane są ściany.
Hale i budynki, które będą służyły do serwisowania pociągów, także zaczynają nabierać finalnego kształtu. Tory i kanały przeznaczone do obsługi pociągów są już gotowe. Wkrótce zostaną wyznaczone miejsca, gdzie pociągi będą myte i odkurzane.
Na zewnątrz obiektu coraz więcej jest ułożonych torów, po których pociągi będą wjeżdżać i wyjeżdżać. Widać już strukturę tunelu prowadzącego bezpośrednio pod ziemię do linii M2. Dominującym elementem całej infrastruktury jest budynek nastawni, skąd dyspozytorzy będą sterować ruchem pociągów i pojazdów pomocniczych na terenie stacji.
Prace są także intensywnie prowadzone na przyszłych stacjach pasażerskich. Na stacji Chrzanów powstają pomieszczenia użytkowe w częściach technicznych. Zauważyć można tam już schody, którymi pasażerowie będą przechodzić na antresolę przystanku.
W ostatnich tygodniach na ulicy Lazurowej występowały chwilowe utrudnienia związane z przejściem tarcz TBM pod jezdnią. Pierwsza tarcza, Anna, przebiła się do stacji Lazurowa. Niedługo później, dokładnie w Dzień Kobiet, druga tarcza – Krystyna – również dotarła do tej lokalizacji. Przed maszynami pozostał jeszcze około półkilometrowy odcinek do końcowej stacji linii M2 – Bemowo. Po zakończeniu ich pracy, powstanie połączenie między działającym odcinkiem M2 a tym, który jest w budowie.
Na Bemowie realizowany jest ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. W ramach tego projektu oddane zostaną do użytku trzy stacje: C3 „Lazurowa”, C2 „Chrzanów” oraz C1 „Karolin”. Przy stacji C1 powstaną podziemne tory dojazdowe do budowanej Stacji Techniczno-Postojowej. Całość infrastruktury zapewni kompleksową obsługę taboru na drugiej linii metra. Dodatkowo, powstaną również dwie wentylatornie.
Trzeci etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Całkowita wartość projektu wynosi 3 000 830 693,00 PLN, z czego dofinansowanie unijne stanowi 1 125 000 000,00 PLN.